Že „Transparency“ Interational hanba nefackuje

Autor: Jana Vaľová | 9.2.2017 o 15:28 | (upravené 9.2.2017 o 15:53) Karma článku: 4,33 | Prečítané:  1446x

V utorok 7. februára zverejnila Transparency International Slovensko tlačovú správu pod názvom „Až tri štvrtiny mestských novín sú skôr propagandou".

V utorok 7. februára zverejnila Transparency International Slovensko tlačovú správu pod názvom „Až tri štvrtiny mestských novín sú skôr propagandou". Podľa porovnania tejto mimovládnej neziskovej organizácie  citujem „najmenej užitočné pre verejnú kontrolu spomedzi celej vzorky sa ukázali rimavskosobotské Gemerské zvesti a Humenské noviny, ktoré skončili hlboko podpriemerne takmer vo všetkých ukazovateľoch. Výnimkou je podiel samosprávnych tém v Humennom, ktorý patril naopak medzi najvyššie. Problémom však je, že tamojšia primátorka a poslankyňa NRSR za Smer Jana Vaľová tento priestor využívala do veľkej miery aj na napádanie svojich oponentov a to bez toho, aby im noviny poskytli akýkoľvek priestor na reakciu."

Zároveň bývalý novinár denníka SME a dnes projektový koordinátor tejto organizácie Michal Piško v Slovenskom rozhlase okrem toho uviedol, že „v týchto novinách hrá takmer sólo primátorka Humenného Jana Vaľová. Sa často vysporiadava aj s kritikmi, niekedy aj nevyberaným spôsobom a to samozrejme bez toho, aby dostali priestor na reakciu. Takže to vidíme ako veľké negatívum."

Taká v úvodzovkách transparentná organizácia ako je Transparency International nám vyčíta, že nedáva priestor názorom oponentov, pričom to nie je pravda. Samotná neziskovka nemala ani len snahu osloviť kohokoľvek z vedenia mesta, aby sme sa vyjadrili k obsahu ich neobjektívnej tlačovej správy a obvineniam na moju adresu ešte predtým, než s ich hodnotením v tejto správe oboznámili média. Čudujem sa, že ich ešte hanba nefackuje za to, že neprávom kritizujú iných za to, čo robia oni sami.

O náš názor sa zaujímal len Slovenský rozhlas, denník Korzár a server topky.sk, ktorí časť našej reakcie aj zverejnili. Tlačová agentúra SITA, hnonline.sk alebo sme.sk, ktoré ich spomínanú tlačovú správu zverejnili, si takisto nedali ani tú námahu, aby mesto požiadali o reakciu.

Pýtam sa, o akej transparentnosť na Slovensku hovorí táto neziskovka, ktorá klame už vo svojom názve? Michal Piško z Transparency Interational tvrdí, že oponenti primátorky mesta sa nemôžu vyjadrovať v novinách. Humenské noviny však dlhodobo prezentujú najmä to, čo občanmi Humenného zvolená samospráva mesta na čele s primátorkou urobila, resp. má v pláne urobiť pre zlepšenie kvality ich života. V novinách sa napr. píše aj o tom, aké investície v meste sa zrealizovali a čo je v pláne. Občania sa môžu tiež dozvedieť aký dosah na život v meste budú mať rôzne prijaté Všeobecne-záväzné nariadenia  v zastupiteľstve. Takisto sa tam uverejňujú pozvánky na kultúrne podujatia a píše sa tam aj o športových kluboch, ktorým mesto schválilo dotácie.

V zatiaľ poslednom vydaní Humenských novín sme dali priestor aj prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi. Ten počas svojej návštevy Humenného v protiklade so politicky motivovanými a neobjektívnymi hodnoteniami Transparency International pochválil nielen finančné hospodárenie mesta, keď vyhlásil, citujem: „Primátorka je silná manažérka. Vidieť to aj na  týchto výsledkoch. Mesto je v prebytku, mesto pozitívne hospodári a je tu  skutočne snaha nastavovať systém a jasné pravidlá vo všetkom."

Je klamstvom, že v občasníku mesta nedostávajú priestor aj politickí oponenti vedenia mesta. Príkladom je aj spomínané posledné číslo z konca uplynulého roka, keď v článkoch z rokovania zastupiteľstva a schvaľovaní investičných akcií na rok 2017 boli prezentované názory a návrhy uznesení dohromady štyroch opozičných poslancov. Humenské noviny však nie sú bulvárny klebetník, aby v ňom boli prezentované hádky a urážky niektorých poslancov. Jednak na to nie je priestor, navyše občania mesta môžu názory každého zvoleného poslanca vidieť a počuť v nezostrihanej podobe a v plnom znení počas vysielania prenosov z mestského zastupiteľstva v Humenskej televízii, resp. prostredníctvom Youtube.

Aj z vyššie uvedených dôvodov považujeme toto hodnotenie mestských novín vydávaných samosprávami na Slovensku zo strany Transparency International za nedôveryhodné, tendenčné a politicky motivované. Dôvodom je aj skutočnosť, že táto nezisková organizácia je prepojená na viacerých opozičných poslancov NR SR, ako je napríklad Miroslav Beblavý, ktorého manželka je predsedníčkou správnej rady, alebo poslanec SaS Eugen Jurzyca, ktorý ju zakladal. Takisto je prinajmenšom nezvyčajné až zarážajúce, že keď sa Transparency International niekedy v lete minulého roka zaujímala v rámci svojho výskumu o všetky aspekty činnosti Humenských novín, odpovede prednostu nášho Mestského úradu Ondreja Bartka mali okamžite k dispozícii a čerpali z nich do článku vo svojom občasníku opoziční poslanci.

Nerozumieme, o akej transparentnosti Transparency International rozpráva, keď táto organizácia vďaka rôznym finančným zdrojom a niektorým médiám dokáže aj z vysoko zadlžených miest urobiť tie najlepšie a prezentovať ich medzi najlepšími vo svojom hodnotení, o čom by vedel rozprávať nejeden primátor alebo starosta. Z miest, ktoré sú pravidelne vo vysokom hotovostnom prebytku rozpočtu a nemajú ani 15-percentné zadlženie ako je napríklad aj Humenné, sa však podľa ich „nezávislých" hodnotení stávajú netransparentné mestá. Práve skutočné finančné zdravie miest a nie rôzne prekrútené hodnotenia Transparency International sú tým, čo v nich žijúci obyvatelia najviac ocenia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kočnerovo sledovacie komando kontra sledoval niekto ďalší

Ľudia od Petra Tótha mali tajné tiene.

Stĺpček Jakuba Fila

Kto sledoval Kočnerovo komando? Bola to SIS?

Chýbajúce odpovede budú naznačovať, že nezlyhala len polícia.


Už ste čítali?